Rabaty naturalne
Istnieje powszechna praktyka premiowania zamówienia zakupu określonej ilości danego towaru (wyrobu własnego) o określonej wartości poprzez zwiększenie (dodanie) ilości takiego samego towaru bez zwiększenia kwoty należności (obrotu) za cały pakiet, co de facto oznacza obniżenie ceny jednostkowej. Stanowi to powszechnie znaną i stosowaną w obrocie gospodarczym metodę intensyfikacji sprzedaży zwaną rabatem towarowym (naturalnym), najczęściej adresowaną do odbiorcy w postaci oferty handlowej o następującej treści: "kup 11 sztuk (palet) herbat bądź syropów w cenie 10-ciu lub przy zakupie 10 sztuk (palet) herbat bądź syropów jedna sztuka (paleta) gratis." Dodany towar - ściśle związany z określoną sprzedażą (zamówieniem), czyli w ramach jednego stosunku prawnego - jest następnie dostarczany do hurtowni lub detalistów (sklepów lub aptek) wraz z realizacją zamówienia (dostawy) podstawowego, bądź po zakończeniu akcji promocyjnej (nabywcy wydawana jest zawsze ściśle określona ilość tego samego towaru zgodnie z zawartą transakcją na całość dostawy).
Brak konieczności dodatkowego opodatkowania VAT (na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT) potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 10 listopada 2010 r., nr IPPP2/443-648/10-2/IG. Choć orzeczenie zostało wydane przed nowelizacją ustawy, jego tezy są nader aktualne.
Rabat naturalny nie będzie również stanowił przychodu w CIT i PIT dla beneficjenta. Nie jest to bowiem przysporzenie, które nabywca otrzymuje bez żadnego ekwiwalentu. Potwierdza to Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 lutego 2011 r., nr IBPBI/2/423-1735/10/SD.
Rabat naturalny dla detalisty w łańcuchu: producent - hurtownik - detalista
W praktyce gospodarczej mogą wystąpić trójstronne umowy handlowe między producentem, hurtownikiem i detalistą, Producent może być obowiązany wydać bez odpłatności określony towar detaliście (za pośrednictwem/bez pośrednictwa hurtownika) po spełnieniu przez detalistę określonych warunków (np. zakupu towaru producenta od hurtownika o określonej wartości). Czy tego rodzaju transakcja nieodpłatnego wydania będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też będzie potraktowana jako rabat naturalny zmniejszający cenę jednostkową towaru?