Rabaty naturalne

Istnieje powszechna praktyka premiowania zamówienia zakupu określonej ilości danego towaru (wyrobu własnego) o określonej wartości poprzez zwiększenie (dodanie) ilości takiego samego towaru bez zwiększenia kwoty należności (obrotu) za cały pakiet, co de facto oznacza obniżenie ceny jednostkowej. Stanowi to powszechnie znaną i stosowaną w obrocie gospodarczym metodę intensyfikacji sprzedaży zwaną rabatem towarowym (naturalnym), najczęściej adresowaną do odbiorcy w postaci oferty handlowej o następującej treści: "kup 11 sztuk (palet) herbat bądź syropów w cenie 10-ciu lub przy zakupie 10 sztuk (palet) herbat bądź syropów jedna sztuka (paleta) gratis." Dodany towar - ściśle związany z określoną sprzedażą (zamówieniem), czyli w ramach jednego stosunku prawnego - jest następnie dostarczany do hurtowni lub detalistów (sklepów lub aptek) wraz z realizacją zamówienia (dostawy) podstawowego, bądź po zakończeniu akcji promocyjnej (nabywcy wydawana jest zawsze ściśle określona ilość tego samego towaru zgodnie z zawartą transakcją na całość dostawy). 

Brak konieczności dodatkowego opodatkowania VAT (na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT) potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 10 listopada 2010 r., nr IPPP2/443-648/10-2/IG. Choć orzeczenie zostało wydane przed nowelizacją ustawy, jego tezy są nader aktualne.

Rabat naturalny nie będzie również stanowił przychodu w CIT i PIT dla beneficjenta. Nie jest to bowiem przysporzenie, które nabywca otrzymuje bez żadnego ekwiwalentu. Potwierdza to Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 lutego 2011 r., nr IBPBI/2/423-1735/10/SD.

Rabat naturalny dla detalisty w łańcuchu: producent - hurtownik - detalista 

W praktyce gospodarczej mogą wystąpić trójstronne umowy handlowe między producentem, hurtownikiem i detalistą, Producent może być obowiązany wydać bez odpłatności określony towar detaliście (za pośrednictwem/bez pośrednictwa hurtownika) po spełnieniu przez detalistę określonych warunków (np. zakupu towaru producenta od hurtownika o określonej wartości). Czy tego rodzaju transakcja nieodpłatnego wydania będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też będzie potraktowana jako rabat naturalny zmniejszający cenę jednostkową towaru?

Rabat naturalny dla konsumenta 

obrazek
Wybierz hasło:

"Reprezentacja, reklama, marketing, sponsoring": (zmień kategorię)

"Strategie marketingowe" (zmień podkategorię)