Elementy z logo firmy

Znaczenie logo

Wydatki na reklamę są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Zaś wydawanie prezentów oznaczonych logo zazwyczaj jest reklamą. O znaczeniu logo na wydawanych przez przedsiębiorcę gadżetach reklamowych i innych rzeczach służących reklamie nie trzeba przekonywać. Potwierdzają to bowiem interpretacje wielu izb skarbowych:

  • pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 lutego 2010 r. sygn. IPPB5/423-771/09-4/JC: „Do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć będzie można tylko wydatki na gadżety związane z logo Spółki (podświetlanie elewacji, balony, dywany) jako wydatki na reklamę. Natomiast pozostałe wydatki związane z organizacją balu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów"
  • pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 lutego 2008 r. sygn. ILPB3/423-222/07-4/MC:„Spółka dokonuje darmowego wydania swoim klientom towarów handlowych na cele reklamy (nie są to próbki, lecz niewielkie ilości 2-4 szt. jednego asortymentu) oraz towarów typu koszulki, kubki, kalendarze, czapki. Wszystkie ww. rzeczy oznaczone są logo firmy, a niektóre zawierają również adres strony internetowej Spółki. Oznakowanie ich logo firmy przesądza o tym, że mają one charakter reklamowy";
  • pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 27 marca 2008 r. sygn. ILPB3/423-44/08-4/MC:„Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu rozmaitych środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Za logo uznać należy znak handlowy o charakterze graficznym, używany przez daną firmę do identyfikowania marki swojego produktu lub oferowanych usług oraz odróżniania ich od innych. Logo może obejmować zarówno nazwę przedsiębiorcy, jej skrót, jak też nazwę konkretnego produktu lub usługi. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia";Dostosowanie cech gadżetu do potrzeb obdarowanego.

Ważne zastrzeżenie

Nie oznacza to jednak, iż każda rzecz oznaczona logo, wydana na cele związane z przedsiębiorstwem o charakterze promującym firmę lub jej produkty będzie uznana za reklamę. Logo bowiem nie jest wyłącznym elementem przesądzającym o charakterze danego wydatku. Należy brać pod uwagę przeważający (dominujący) charakter wydatku. Warto przy tym odwołać się do doświadczenia życiowego, które można przypisać profesjonaliście. 

Powszechnie podkreśla się, iż rzeczy oznaczone logo i zwyczaj ich wydawania musi być powszechny. To znaczy, charakter danego gadżetu świadczyć musi o tym, iż jego sprezentowanie nikogo nie zdziwi, ani nie zaskoczy, ponieważ wpisuje się w zwykły dobry obyczaj.

W przeciwieństwie do tego stoją wydatki na nabycie prezentu, którego wartość lub cechy indywidualne będą mieć dla obdarowanego szczególną wartość materialną lub emocjonalną. Osoba obdarowana może poczuć się wtedy doceniona lub w inny sposób uhonorowana. Wtedy bez wątpienia możemy mówić o przeważającym elemencie reprezentacji.

Dostosowanie gadżetów

Podatnik może dokonywać świadomego dostosowania rodzaju upominku do preferencji, czy cech szczególnych osób obdarowywanych. Dostosowanie charakteru upominku do osoby obdarowywanej jest celowe, by przekazywany upominek miał dla tej osoby charakter funkcjonalny, wyróżniał się spośród towarów konkurencji oraz cechował się odpowiednią jakością i stylem dostosowanym na przykład do funkcji pełnionej przez osobę obdarowywaną (np. kalendarz oznaczony jakimiś cechami szczególnymi prezesa zarządu obdarowanej firmy). W takiej sytuacji jednak koszt dostosowania danego wyrobu zazwyczaj przekracza wydatek poniesiony na gadżet.W takiej sytuacji nie można kwestionować uznania wydatków w pełnej wysokości za koszty reprezentacji. Potwierdza to Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 25 sierpnia 2011 r., nr ILPB4/423-178/11-2/DS.

Wydatki na odzież

Wydatki na odzież roboczą z logo firmy, w którą wyposażony zostaje pracownik ponadto, niewątpliwie stanowią koszty uzyskania przychodu. Brak tutaj jakichkolwiek elementów reprezentazyjnych. Element reklamowy, czy identyfikacyjny jedynie potwierdza tą kwalifikację. Jednak nie każda odzież oznaczona logiem przedsiębiorcy może być uznana za koszt podatkowy. Wyobraźmy sobie sytuację, w której pracownik uzyskuje odzież związaną z jego potrzebami osobistymi (np. kurtkę zimową), dyskretnie oznaczoną logo.

Reklamę może stanowić jednak niekiedy wydanie odzieży (najczęściej roboczej) innym firmom (np. dystrybutorom), z zastrzeżeniem obowiązku jej noszenia przez personel. Wojewódzki Sąd Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 stycznia 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 779/04, porównał wydatki na odzież z logo firmy do innych kategorii akcji reklamowych (plakaty, ulotki itp.) oraz uznał, że koszty poniesione na zakup odzieży roboczej ze znakami firmowymi spółki, przekazanej następnie nieodpłatnie pracownikom stacji patronackich, stanowią nakłady na reklamę.

Akcje charytatywne

Finansowanie wydatków związanych z akcją charytatywną przedsiębiorcy (np. nabycie świadczeń, towarów, sprzętu rehabilitacyjnego) z przychodów uzyskanych w związku z nabyciem produktów przedsiębiorcy, w ramach których eksponowane jest logo firmy, znaki towarowe, gdzie znajdują się informacje o działalności firmy i jej wkładzie w akcję charytatywną, mogą być kwalifikowane do kosztów podatkowych, których przeważającym elementem jest reklama. Potwierdza to interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 lutego 2011 r., nr IBPBI/2/423-1718/10/AK.

Kartki świąteczne

 

obrazek
Wybierz hasło: