Spotkania, eventy

Przedsiębiorca może również wykorzystywać bardziej nowoczesne, wysublimowane środki dotarcia do klienta. Jednym z nich jest organizacja spotkań, które przyjęło się nazywać z angielskiego "eventami", w ramach których uczestnik jest raczony określonego rodzaju rozrywką (np. przedstawienie teatralne, seans fitlmowy), w trakcie której "przewijają się"elementy związane z działalnością gospodarczą tego przedsiębiorcy (gadżety reklamowe, logo firmy, informacja o jego działalności). Zestawienie przykładowych elementów rzeczonego spotkania zawiera interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 października 2011 r., nr IPPB5/423-713/11-5/JC:

"Spotkania odbywają się w różnej formie, w tym spotkania organizowane w formie eventów, przykładowo wynajem pola golfowego czy teatru. W przypadku spotkań organizowanych w formie eventów ponoszone są koszty związane z:

  • drukiem identyfikatorów dla kontrahentów, kopert i zaproszeń;
  • nabywaniem gadżetów z nazwą eventu oraz logo firmy;
  • przygotowaniem materiałów szkoleniowych oraz informacyjnych związanych z eventem;
  • przygotowaniem planów eventu;
  • organizacją nagłośnienia (dźwięk);
  • reklamowaniem eventu w mediach;
  • usługami transportowymi;
  • wynajmem namiotów lub sal konferencyjnych;
  • usługami gastronomicznymi;
  • usługami hotelowymi dla gości z zagranicy;
  • innymi wydatkami na przygotowanie i organizację eventu."

Koszt?

Tego rodzaju wydatki należy uznać za noszące charakter reprezentacyjny, choć nie da się wykluczyć istnienia tutaj wątku reklamowego. Jednak ich zadaniem zasadniczo jest wywarcie na odbiorcy - zazwyczaj nieprzypadkowej osobie - określonego wrażenia związanego właśnie z dobrym wizewunkiem firmy. Tego rodzaju działania zwykle oddziaływają na zmysły, przekonując go o prestiżu organizatora.Nie da się jednak wykluczyć, iż określone wydatki w ramach spotkania uda się zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jako elementy reklamy (np. drobne upominki z logo firmy). Por. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 lutego 2010 r. sygn. IPPB5/423-771/09-4/JC: „Do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć będzie można tylko wydatki na gadżety związane z logo Spółki (podświetlanie elewacji, balony, dywany) jako wydatki na reklamę. Natomiast pozostałe wydatki związane z organizacją balu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów" 

Inna może być zaś konkluzja sprawy dotyczącej imprezy promującej obiekt handlowy, który jest narzędziem służącym do świadczenia usług przez przedsiębiorcę, o której mowa w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2011 r., nr IPPB5/423-61/11-4/JC.

Wydate się, iż obydwie interpretacje są ze sobą sprzeczne. Nic bardziej błędnego. Różnią się one bowiem sposobem odbioru ich przez potencjalnego uczestnika. Zatem każda tego rodzaju impreza, spotkanie, event powinien być analizowany indywidualnie, jeśli chodzi o skutki podatkowe.

Świadczenie w VAT

Wydaje się, iż brak jest tutaj uzasadnienia do opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz uczestników tego rodzaju spotkań ewentualnie możliwe byłoby opodatkowanie nieodpłatnych wydań towarów, które nie spełniałyby definicji prezentów małej wartości, próbek, czy też materiałów reklamowych. 


obrazek
Wybierz hasło: