Ekspozycja u dystrybutora



Ekspozycja za granicą

W ramach akcji reklamowo-marketingowych podatnik może być zainteresowany wysyłaniem do swoich kontrahentów poza granicami Polski (na terytorium Unii Europejskiej oraz na terytoria poza Unią Europejską), którzy zazwyczaj pełnią rolę dystrybutorów, określone wyroby, towary oraz tak zwane ekspozytory, przeznaczone na ekspozycję i reklamę produktów podatnika. Mogą to być np.: towary produkowane przez podatnika, lecz przeznaczone na wystawę, czy też regały ekspozycyjne.

W podatku od towarów i usług opodatkowanie tego rodzaju czynności będzie zależało od czynników określonych w art. 7 ustawy o VAT. Jeśli wysyłany towar spełni definicję materiału reklamowego, prezentu o małej wartości lub próbki, pomimo iż istniało prawo do odliczenia, jego wywóz (eksport lub WDT) nie będą opodatkowane. Zaś wywóz innych towarów będzie traktowany jak eksport lub WDT, ze wszelkimi tego konsekwencjami, w tym prawem do stosowania stawki 0%, jeśli wypełnione zostaną warunki z art. 41 lub art. 42 ustawy o VAT. Niespełnienie tych warunków będzie się zaś wiązać ze stosowaniem stawki, jak dla transakcji krajowych (np. 23%).

Właściwego rozróżnienia skutków podatkowych w zależności od przedmiotu wywozu dokonał m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 14 listopada 2011 r., nr ILPP2/443-1154/11-12/MN.

obrazek
Wybierz hasło: