Wymiana towaru na nowy
Producentom może zależeć, aby dystrybutorzy ich produktów nie dokonywali sprzedaży towarów, których termin przydatności do zużycia upłynął lub jest bliski upływu. W tym celu zawierane są umowy dystrybucyjne, w myśl których producenci zobowiązują się do wymiany asortymentu na nowy bez dodatkowej odpłatności. Dzięki temu nie są naruszone dobra osobiste producenta, takie jak reputacja, która wpływa na poziom zyskowności.
Tego rodzaju okoliczności zazwyczaj jednak nie uzasadniają opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jako nieodpłatnego świadczenia. W cenę towarów należy bowiem wliczyć również czynności w zakresie kontroli jakości towarów i koszty wymiany na towary nowe lub pełnowartościowe. Z orzecznictwa ETS (C-41/04 Levob Verzekeringen BV, C-349/96 Card Protection Plan Ltd., C-231/94 Faaborg Gelting Linien, C-572/07 RLRE Tellmer Property) wynika bowiem, że jeżeli dwa lub więcej świadczeń dokonanych przez podatnika jest tak ściśle związanych, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT.
Również otrzymanie nowych lub pełnowartościowych towarów w ramach tego rodzaju porozumień nie będzie wiązało się z uzyskaniem przysporzenia i - konsekwentnie - z opodatkowaniem podatkiem dochodowym nieodpłatnego przychodu.